Högsta kreditvärdighet

ALLMÄNNA KÖP OCH LEVERANSVILLKOR 

LUXWAY NORDIC AB

 

1 Betalningsalternativ

 

Faktura

Vi erbjuder fakturering till privatpersoner och företag, med betalningsvillkor 14 dagar.

Väljer du att betala med faktura, måste leveransadress stämma överens med din folkbokförda adress som köpare och mottagare av fakturan. Önskar du att din beställda vara skall levereras till en annan adress välj då kort betalning, banköverföring eller swish betalning som betalsätt.  

Vid köptillfället görs en kreditprövning efter att personuppgifterna alt. organisationsnummer lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. I dessa fall kommer kopia på kreditupplysningen i så fall skickas hem till dig per post.

Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Fakturan kommer på utsidan av din vara vid leverans i plastficka med texten ” innehåller faktura” Vid mindre paket ligger fakturan inne i förpackningen. Finner du ingen faktura med din leverans tag kontakt med Luxway. Se 3. kontaktinformation.

Om du inte har mottagit en faktura eller tappat bort den, så är det ditt ansvar att ta kontakt med Luxway för att få en ny faktura skickad till dig.

 

Delbetalning

Vi erbjuder delbetalning i samarbete med Svea ekonomi AB. I kassan gör du enkelt ditt val av kredittid. Du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående.Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du välja ett alternativt betalningssätt. Delbetalning är endast tillgängligt för privatpersoner och ordern levereras enbart till din folkbokförda adress. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Vid val av delbetalning signeras ett avtal av dig under betalningsprocessen. Avtalet sänds via brev inom en vecka eller efter leverans av vara. Detta avtal gäller mellan dig och vår finansieringspartner.

Har Ni några frågor så kan du ringa Svea Ekonomi AB tele. 08 – 514 931 13 för närmare information

 

Kredittiden väljer du genom att kryssa i den betal tid som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

 

Välj att dela upp betalningen på

3 månader       uppläggningsavgift 195 kr       Aviavgift per månad 29 kr       Ränta 0%

6 månader       uppläggningsavgift 195 kr       Aviavgift per månad 29 kr       Ränta 0%

12 månader     uppläggningsavgift 295 kr       Aviavgift per månad 29 kr       Ränta 0%

24 månader     uppläggningsavgift 295 kr       Aviavgift per månad 29 kr       Ränta 10,95%

 

Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i avtalet. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Du väljer själv om du önskar betala ett högre belopp per månad, än det angivna beloppet i avtalet. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

Sker inbetalningen försent alltså efter det datum som står på betalnings avin, och ni har delbetalning utan ränta (≤12 mån) kommer ränta att påföras hela det kvarvarande beloppet. 

 

Bank/Kredit- kort betalning

Gäller för dig som vill betala med Visa eller Mastercard dock ej kort utfärdat av utländsk bank. Luxway använder sig av 3d secure för säker kortbetalning.

 

Banköverföring

Du kan välja att överföra din betalning direkt till Luxway på bankkonto.

 

SEB Banken.
Luxway Nordic AB
Kontonummer: 5037-10 773 70
Ibannummer: SE2250000000050371066530 vid betalning från utlandet

 

Swish betalning

Om du önskar betala med swish gör du det på Nummer 1235399738.

Kontrollera att köpesumman ej överstiger den kreditgräns du har angett för din swish.

 

Betalning i butik

Vi tar emot kortbetalning i butiken, du kan även betala med swish eller få varan på faktura.

Vid avhämtning av förbeställd order eller vara som skall betalas med faktura eller delbetalning krävs uppvisande av beställarens legitimation. För din säkerhet tas kopia av legitimation vid utlämnande av förbetald beställning och faktura/delbetalning

 

Leasing

Om du som företag önskar ingå ett leasingavtal, ta kontakt med oss för offert. Se 3. Kontaktuppgifter

 

Förbokning av vara som väntas ankomma Luxways lager

När du beställer en lager vara som tillfällig är slutsåld men väntas åter in på lager betalar du ingen handpenning. Vid specialbeställning eller specialanpassad vara kan enskilda villkor avtalas. Du kan förboka din vara genom att utföra en beställning av varan. När du beställer en vara som ej finns på lager väljer du att betala med faktura eller delbetalning du får då en orderbekräftelse via mail. Du kan genom en förhandsbokning försäkra dig att du får din vara på nästkommande leverans. Luxway informerar på hemsidan när en produkt som är slutsåld planeras åter inkomma på lager. Har du förhandsbokat en vara och det är dags för utleverans av varan kommer ett  mejl sändas till dig med mer specifik leveranstid som du bekräftar får vi ingen bekräftelse på mejlet kommer vi att ta kontakt via telefon. Den slutgiltiga dag och tid för leverans kommer från speditören via sms (ev. telefon eller brev) efter det att varan upphämtats från Luxways lager.

 

2 Tillämplighet

Köp – och leveransvillkor

Dessa köp- och leveransvillkor gäller för Luxway Nordic AB:s (i det följande ”Luxway”) försäljning av  varor som är tillverkade eller i övrigt tillhandahållna av Luxway.

Dessa allmänna villkor gäller när Kunden har handlat varor hos Luxway och genom att göra ett köp hos Luxway accepterar kunden att följa dessa allmänna villkor i dess helhet.

Luxway äger rätten att utföra ändringar i allmänna köp-och leveransvillkor.

 

3 Kontaktinformation

Luxway Nordic AB med organisationsnummer. 556417-0302

Adress: Datavägen 43 A, 436 39 Askim

Telefonnummer: 031-899080

E-post: info@luxway.se

Hemsida www.luxway.se

 

4 Ditt köp hos Luxway

 

Luxway säljer de varor som framgår på vår hemsida www.luxway.se och de produkter som återfinns i butik. Godkänd betalning är din kvittens på ditt köp.

 

 5 Pris

5.1 Pris

Pris på varor framgår på hemsidan. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priset är exklusive frakt om inget annat anges. Totalpris för beställningen är det pris som anges i kassan vid beställning. Ingen fakturerings avgift tillkommer. Vid delbetalning se stycke 1. Betalningsalternativ Delbetalning för totalpris.

 

5.2 Pris för frakt

Fraktkostnad för respektive vara framgår på hemsidan.

 

6 Leverans

 

6.1 Leveranstid

Leverans sker normalt från Luxways lager inom två till sju dagar på lagerhållna produkter efter att orden är bekräftad.

Om produkten inte finns i lager sker leverans snarast möjligt efter att varan åter inkommit till lager på Luxway eller det att Luxway ombesörjer direktleverans från fabrik till kund. Reservation för fördröjd leveranstid kan förekomma i de fall då kund är boende på udda ort där speditör mindre frekvent.

 

6.2 Leveranssätt och övriga upplysningar om leverans

Kund kan hämta varan/ varorna på något av Luxways lager vilka är belägna i Göteborg samt Båstad. Tag kontakt med Luxway för att boka upphämtningen eller för information om aktuell lager plats för önskad vara. Se 3. Kontaktuppgifter

 

Kund kan få varan /varorna levererade. Leverans sker med hjälp av speditionsfirma.

I de fall då leverans är beställd av kunden, ombesörjer Luxway transporten av varan/varorna och ansvarar för denna/dessa. Luxway använder DHL som speditör. Vid special leveranser kan annan speditör vara aktuell.

 

Beroende på varan/varornas storleken sker leverans, -direkt till kund eller till - utlämning hos paketombud.

Vid leverans direkt till kund sker denna till närmast färdbara väg för den aktuella leveransadressen. Önskas utvidgad leveranstjänst med inbärning/uppbärning av varan/varorna tillkommer extra kostnader, för bokning kontakta Luxway se 3. Kontaktuppgifter.

Vid leverans för utlämning av paketombud sker denna till närmaste ombud för den aktuella leveransadressen. Vid högsäsongs variationer för paket leveranser kan utlämning ske hos närmaste ombud som har utrymme för att ta emot och lämna ut varan. Vid flertalet närliggande utlämningsställen och kund önskar hämta varan på ett specifikt utlämningsställe skall detta informeras på beställningen, i meddelandefältet. Luxway reservera sig för utrymmesmässiga förutsättningar hos det valda ombudet, kan leda till avvikande utlämningsställe.   

 

6.3 Leverans direkt till kund

Vid leverans hem till kund av speditionsfirman måste kund vara medveten om följande omständigheter:

  •          Efter att kund godkänt den av speditionsfirman föreslagna leverans tid, måste kunde se till att det finns någon som mottager den aviserade leveransen av varan/varorna.
  •          Kunden bör bereda fri väg för att leverans skall kunna genomföras. Varan levereras till närmaste fördbara väg så nära bostadshuset dörr eller vid lägenheter till husets ytterentré.Det är chauffören som avgör längden av framkomligheten fram till kunden.
  •          Endast ett överenskommet överlämnande försök kommer att göras.
  •          För de fall kunden inte finns på plats för att mottaga varan/varorna lämnar speditionsfirman varan/varorna på närmaste terminal. Varan/varorna kommer att förvaras på terminal i 7 arbetsdagar, för kund att själv hämta eller att kund gör ny överenskommelse med speditören om nytt överlämnande försök till kundens förbokade leveransadress. Speditörens kostnader för utlämning på terminal alternativt ny utkörning kommer av Luxway att faktureras kunden. Löser inte kunden ut varan/varorna inom 7 arbetsdagar, kommer varan/varorna att gå i retur till Luxway. Luxway kommer fakturera kunden returfrakten.
  •          Speditionsfirman står för risken att varan/varorna skadas eller kommer bort under transporten. Om kund själv hämtar ut varan på speditörens terminal skall varan besiktigas på terminalen, ev. transportskada skall då anmälas på terminalen. Transportrisken övergår från terminalen till kunden.
  •          Vid direktleverans till kund av varan/varorna övergår risken för varan /varorna vid överlämnandet till kund. Kunden måste underteckna fraktdokumentet som presenteras av speditionsfirman.
  •          Vid transportskador dvs. skador såsom märke/skada på emballage eller liknade som kan ses av kunden vid den obligatoriska undersökningen av varan/varornas skick vid ankomst, ska omgående reklameras till speditionsfirman. Reklamationen sker direkt genom en skriftlig notering på det fraktdokument som kund ska signera för att bekräfta mottagandet av varan. Genom att kund informera den aktuella chauffören om önskan att reklamera skada på förpackningen ska chauffören hänvisa plats för notering.  
  •          Vid dold transportskada, skada som är relaterad till transporten men ej synlig vid den obligatoriska undersökningen av varan/varornas emballage, skall skadan anmälas omedelbart när kund upptäcker den och senast efter 7 dagar. Har kund upptäckt en skada på varan och önskar få skadan åtgärdad får ingen montering av den på varan/varorna skadade delen ske. Vid transportrelaterad skada/dold skada, rekommenderas för snabbaste hantering att skada anmäls till kundservice 0771-345 345. Uppge sändningsnummer på transporten vid kontakt med DHL kundservice. På DHLs hemsida finns ett skadeformulär för reklamation, om kund önskar anmäla skada/dold skada via mejl.
  •          Hämtar kund varan på speditörens terminal, Luxway lager eller butik övergår transportansvaret till kund.

 

 

6.4 Leverans för utlämning hos paketombud

DHL leverera varan till närmaste utlämnings enheten för DHL Service Point

  •          Speditionsfirman står för risken att varan/varorna skadas eller kommer bort under transporten.  
  •          Upptäcks skada på varan/varorna  vid utlämningen skall kund reklamera direkt till utlämnande DHL Service Point, genom att på kvittensdelen ange skadans omfattning.
  •          Den angivna skadan skall bestyrkas av DHL Service Point personal.
  •          Upptäcks skada i senare sked dvs. dold skada, ska denna rapporteras till DHL  snarast och inom 7 dagar efter att varan/varorna utkvitterats. För sen reklamation kan innebära att kundens ersättning för skadan uteblir.
  •          Vid transportrelaterad skada/dold skada, rekommenderas för snabbaste hantering att skada anmäls till kundservice 0771-345 345. Uppge sändningsnummer på transporten vid kontakt med DHL kundservice. På DHLs hemsida finns ett skadeformulär för reklamation, om kund önskar anmäla skada/dold skada via mejl.
  •          Löser inte kunden ut varan/varorna från DHL Service Point inom den av speditören angivna tid via sms samt brev för utlämning av varan/varorna och den/dessa går i retur till Luxway kommer Luxway att debitera kunden för returfrakten.

 

7 Reklamation & garanti

 

7.1 Reklamation och garanti

Varor från Luxway som köps av kunder som är konsumenter har 3 års reklamationsrätt och omfattas av 1 års garanti. Garantin gäller från varans ursprungliga inköpsdatum. Ditt köpebevis gäller som kvitto vid garanti och reklamationsärende. Varor från Luxway som köpts av kunder som är företag omfattas av 6 månaders garantin. Garantivillkor är gällande för ursprungskund, har kund införskaffat vara i andra hand föreligger ej längre garantiåtagandet från Luxway.

 

7.2 Garanti och reklamation omfattar

Garantin omfattar följande
Garantin omfattar material- och produktionsfel i alla komponenter för Luxway sortiment och gäller från inköpsdatumet i butik, vid telefonbeställning eller på näthandel. 

Vad omfattas inte av garantin

- Produkter som har använts på ett olämpligt eller felaktigt sätt, rengjorts med felaktig rengöringsmetod eller felaktiga rengöringsprodukter. Garantin täcker inte normalt slitage, hack, repor eller skador som orsakats av slag, olyckshändelser, transportskador eller skador som uppkommit under montering.

- Om produkten har förvarats felaktigt i väntan på monteringen eller monterats felaktigt.

- Om produkten har placerats i avvikande miljö tex inomhusmodeller som placerats utomhus eller annan för produkten avvikande miljö.

- Om produkten monteras på en plats där det råder brist på utrymme och att platsbrist gör att det inte är möjligt att följa monteringsanvisningarna för produkten.

- Om det i det avsedda utrymmet för monteringen är ett ojämnt eller lutande golv/underlag. Detta kan leda till springor mellan vägg till vägg eller mellan väggsidor och tak samt att dörr tar i tak eller golv del.

- Om förändringar av varans ursprung eller dess funktion har skett.

- Materialfel omfattas inte av; variationer i trämaterialet beträffande nyans, ådring samt mindre träsprickor detta kan förekomma då trä är ett levande material, ej heller skada på delar i glas som levererats i helt skick. Vi kan ej garantera att den faktiska varan kommer att ha exakt den färgton som varan uppfattas på Er datorn.

- Förbruknings material.

- Reservdelar har en garanti på 6 månader.

Om varans fel omfattas av garantin kommer Luxway att åtgärda den defekta delen eller sända reservdel för utbyte, vi reserverar oss också rättigheten att  häva köpet. Byte av eventuell reservdel ombesörjs av kunden själv efter mottagandet av reservdel. Vid överenskommelse mellan kund och Luxway om retur av vara för genomgång, kontroll eller åtgärd, skall komplett produkt sändas i retur, om ej annan överenskommelse skett, för att möjliggöra åtgärd av varan. Reparationer som inte godkänns av Luxway ersätts ej. Är varan levererad i byggsats och kund önskar nyttja garanti för en del/detalj av byggsatsen ska inte fortsatt montering av varan ske före insänd reklamationsblankett samt att Luxway återkommit till kunden i ärendet. Fortsätter kund med montering av del/detalj som kund önskar nyttja garantin för utan kontakt med Luxway, ansvarar inte Luxway för merarbete/extrakostnader som det kan innebära att byta ut eller åtgärda redan monterad del. Utbytta delar tillfaller Luxway.

Reklamation Vid reklamation måste denna ske inom två månader från det att kund upptäckt felet, för att reklamationen skall ha skett i tid. Kund måste kunna framställa underlag att felet funnits ursprungligen, från början, på produkten.

 

7.3 Övriga ärenden

Gäller det skada relaterade till transporten av varan/varorna gäller åtaganden enligt,

Punkt 6 leverans 6.2. alt. 6.3, för att transportförsäkringen skall gälla måste synliga skador ha anmälts på fraktdokument vid mottagande av varan/varorna. Skada skall därefter anmälas till DHL på tel. 0771-345345 varvid ett ärendenummer skall av speditören tilldelas kund. Vi rekommenderar att skada på ytteremballage dokumenteras om möjligt med fotografering. Föreligger ytterligare skada efter avlägsnandet av emballage relaterat till transporten skall detta informeras till speditören. 

Vid garantiärende eller reklamation måste "garanti och reklamations blankett" vara ifylld och sänds till info@luxway.se. Klicka här för att öppna garanti och reklamationsblanketten (blanketten fylls i digitalt, skrivs sedan ut och signeras). I de fall kund saknar mejl, skall blankett sändas via post se punkt 3. Kontaktuppgifter

8 Ångerrätt

 

8.1 Du kan nyttja ångerrätt enligt följande

Om du vill ångra ditt köp skall detta ske skriftligen på Luxway ångerblanklett, se länk nedan. Ångerrätten omfattar de av våra kunder som köpt varan på distans (nätet eller telefon) och utanför vår butikslokal. Ångerrätten är 14 dagar från dagen efter att du tagit emot varan. När du skriftligen ångrat ditt köp skall varan returneras inom 14 dagar till Luxway på överenskommen returadress. Återbetalning sker snarast och senast 14 dagar efter att varan har returnerats samt att Luxway besiktigat varan efter returtransport.

 

8.2 Villkor för ångerrätten

Du som kund är ansvarig för returfrakten. Det innebär att du som kund står för fraktkostnaderna för returfrakten. Du ansvarar för ev. transportskador samt risken att varorna kommer bort under returfrakten. Vid nyttjande av ångerrätten skall varorna vara;

- I oförändrat skick vilket innebär att de ej skall vara använda förstörda eller skadade

- Förpackade i originförpackning (vi rekommenderar vid retur av hela basturum att varan står på pall, för säker returfrakt).

 

8.3 Varor där ångerrätten inte gäller

Hygienprodukt i bruten förpackning såsom kompletta bastbasturum, infra-madrasser, - dynor och -kroppsvärmare. Ångerrätten gäller ej för kundanpassade produkter, alltså vara som tillverkats efter kundens anvisningar, samt ej i de fall som kund är företag.  

 

8.4 Ersättning för värdeminskning

Luxway har rätt att kräva ersättning för värdeminskning om varan minskat i värde med anledning av något som beror på kundens hantering av varan.

 

Önskar du att nyttja din ångerrätt så ska "Ångerblankett" vara ifylld och sänds till info@luxway.se. Klicka här för att öppna Ångerblanketten (blanketten fylls i digitalt, skrivs sedan ut och signeras). I de fall kund saknar mejl, skall blankett sändas via post se punkt 3. Kontaktuppgifter

 

9 Befrielsegrunder

 

9.1 Följande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder om de hindrar avtalets fullgörande och part skall ej vara skyldig att vidtaga åtgärder för att undvika eller övervinna följderna härav.

Befrielsegrundande omständigheter definierade som strejk, uppror eller upplopp, export eller import restriktioner, knapphet på transportmedel , arbetskonflikt, inskränkningar ifråga om drivkraft, eldsvåda, fel i eller försening av leveranser från underleverantörer, samt varje annan omständighet varöver part ej kunna råda; allt under  förutsättning att part inte kunde råda över sådan omständighet, samt att omständighetens inverkan på avtalets fullgörande inta kunde förutses vid avtalets ingående.

 

10 Personuppgifter

 

10.1 Allmänt

Vi sparar kundens personuppgifter som registreras vid köp, för att kunna söka upp kundkvitton för garantiärenden och att underlätta för eventuell framtida reservdelsbeställning, i enighet Dataskyddsförordningen (GDPR). Kunduppgifterna samlas in och sparas av Luxway Nordic och överlåts inte till någon tredje part. Kunduppgifterna är säkrade i vårt interna försäljningssystem. Om kunden ändå önskar att vi inte sparar dennes kundinformation så kontaktas Luxway Nordic, så tar vi bort alla sparade uppgifter i från vårt system. Kunden kan när som helst också begära rättelse av felaktiga uppgifter.

 

10.2 Personuppgiftsansvar

 Luxway Nordic AB är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter som kund eller besökare till vår webbsida och ansvarar för att sådan behandling sker i enlighet med tillämplig lagstiftning.

 

10.3 När behandlar vi dina uppgifter

Luxway Nordic samlar in och behandlar personuppgifter när du ingår ett köpsavtall med oss. För att ingå ett köpsavtal med oss så krävs det att vi samlar in vissa personuppgifter ifrån dig som kund för att gå vidare med köpet.

 

10.4 Vilka personuppgifter

Personuppgifterna som vi samlar in och behandlar vid ingått köpsavtal är:

  • Namn och eventuellt Organisationsnummer
  • Adress
  • Telefonnummer och epost adress
  • Betalningsuppgifter
  • Kundnummer
  • IP-adress och information om din användning av Luxway Nordics webbplats

 Samt tidigare köp, service och garantiärenden.

 

10.4 Dina rättigheter

Luxway Nordic AB ansvarar för att dina personuppgifter behandlas i enighet med gällande lagstiftning. Luxway Nordic AB kommer på din begäran eller på eget initiativ att rätta, avidentifiera, radera eller komplettera uppgifter som upptäcks vara felaktiga, ofullständiga eller missvisande. Du som kund har rätt att begära tillgång till dina kunduppgifter. Det innebär att du har rätt att begära ett registerutdrag över den behandling som vi genomför avseende dina personuppgifter. Du har även rätt att få en kopia av de personuppgifter som behandlas. Du har rätt att erhålla ett registerutdrag från om vilka personuppgifter som finns registrerade om dig, ändamålen med behandlingen och till vilka mottagare uppgifterna har lämnats eller ska lämnas ut. Du som kund har rätt att invända mot personuppgiftsbehandling som utförs med stöd av intresseavvägning. Om du invänder dig mot sådan behandling kommer vi enbart att fortsätta behandlingen om det finns berättigade skäl till behandlingen som väger tyngre än dina intressen. Du har rätt att inge eventuella klagomål angående behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen.

  

11 Övriga bestämmelser

 

11.1 Rätt att innehålla leverans

Om kunden blir försatt i konkurs, inleder ackordsförhandling, inställer sina betalningar eller är på sådant obestånd att betalning ej kan erläggas, äger Luxway rätt att innehålla leverans till dess att betryggande säkerhet ställs. Luxway äger häva avtalet, helt eller delvis, om kunden ej ställer sådan säkerhet.

 

11.2 Skadestånd

Om Luxway är skyldig att utge skadestånd till kunden skall skadestånd endast avse skada som Luxway skäligen kunnat förutse vid tiden för leverans. Under inga omständigheter ska Luxway svara för försäljnings- och produktionsbortfall , utebliven vinst eller annan indirekt skada.

 

11.3 Jämkning eller ogiltiga villkor

Om någon eller några villkor i dessa allmänna köp-och leveransvillkor skulle jämkas eller eljest befinnas vara ogiltiga, skall övriga villkor i köp- och leverans villkoren fortfarande gälla oförändrade.

 

11.4 Kundansvar

Ansvar att utrymmesmässiga möjligheter finnes, åligger kunden. I de fall varan/varorna kommer i byggsats är kund ansvarig för att logistiken inomhus är genomförbar samt att det finns utrymmesmässiga möjligheter för montering och placering  av varan på aktuell plats.  

 

11.5 Felexpedierad

Om varan är felexpedierad tar Luxway alla kostnader för byte av vara.

 

11.6 Avvikelser och variationer

Variationer i trämaterialet beträffande nyans, ådring samt mindre träsprickor kan förekomma då trä är ett levande material. Vi kan ej garantera att den faktiska varan kommer att ha exakt den färgton som varan uppfattas på Er datorn. Dessa variationer är ej grund för reklamation.  Vi reserverar oss för ev. tryckfel samt felskrivningar.