1. Allmänt
Luxway Nordic AB säljer produkter med leverans inom Sverige på luxway.se samt i fysisk butik. I övriga europeiska länder sker försäljning via luxway.DK, luxway.FI, luxway.DE samt luxway.EU.
På vår hemsida säljer vi både produkter som vi har i lager och produkter som vi införskaffar från våra samarbetes leverantörer efter din beställning. En produkts tillgänglighet framgår på produktsidan.
Produkter som säljs under varumärket Luxway är lagervaror och finns normalt i lager, med reservation för slutförsäljning.Efter att du har lagt en beställning skickar vi ett mejl till dig med information om att beställningen har tagits emot. För produkter som är beställningsvaror, säkerställer vi produkt tillgängligheten efter att du lagt din beställning.
Ett avtal med oss ingås först när du som kund har bekräftat köpevillkoren för luxway.se i samband med din beställning. Avtal om köp ingås när du väljer att registrera din beställning i kassan
Orderbekräftelse genereras automatiskt utan manuell översyn. Om en eventuell felaktighet i ordern uppstår kontaktar vi dig för att hantera ärendet vidare. Det kan handla om att varan du beställt fått ändrad leveranstid eller slutats tillverkas av underleverantör.
Du kan alltid kontrollera status på din beställning per telefon eller mejl. Du kan även följa status för slutsålda lagervaror på vår hemsida, på varans produktsida. Om vi inte kan bekräfta din beställning kommer vi att meddela dig via mejl eller telefon. I en sådan situation kommer din beställning att annulleras. Alternativ produktval kan även informeras via email eller telefon.
Du kan alltid kontakta vår kundservice om du har några frågor om din beställning eller om du behöver vägledning för att lägga en beställning.
1.1 Kontaktuppgifter
Luxway Nordic AB Info@luxway.se
Datavägen 43 A tele 031–899080
436 32 Askim Sverige
Org. Nr. 556717–0302 VAT: SE556717030201
Lager
Båstad samt Askim
2. Priser och Betalning
2.1 Priser Priserna på våra produkter anges i svenska kronor inklusive moms. Vi följer Skatteverkets tabell för momssatser. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering. Vid förhandsbeställning av produkt som var slutsåld vid beställningstillfälle gäller det pris som var aktuellt vid beställningstillfället.
Varor som vi införskaffar från våra sammarbets leverantörer efter din beställning, reserverar vi oss för eventuella prisjusteringar i samband med beställning. Dessa fall är då vår underleverantör justerat pris som vi ej hunnit korrigera eller då leverantören underlåtit informera till oss en prishöjning. Vi informera detta till kund omedelbart och före vidare leverans.
Frakt tillkommer priset och beräknas efter vikten på de beställda varorna.
2.2 Betalservice Svea Luxway samarbetar med Svea betalservice för att kunna erbjuda dig som kund alternativa betalmetoder. Oavsett betalsätt hanteras alla betalningar av Svea och du väljer mellan fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning samt direktbetalning. Mer information om betalsätt finner du i kassan under respektive betalningsmetod. Betalinformation mejlas ut av Svea i samband med att din beställning skickas från vårt lager. Fakturor har förfallotid på 14 dagar för privatpersoner och 30 dagar för företag.
Vi accepterar VISA och Mastercard som är utfärdade i något EU land. Beroende på din bank används 3D Secure/SecureCode för säker lösning för dig som betalar med kort.
2.3 Swish Önskar du betala med Swish sker detta på Swish nummer 123 539 97 38. Kontrollera att köpesumman ej överstiger den kreditgräns du har angett för din swish.
2.4 Förhandsbeställning Förhandsreservation av en produkt på inkommande inleverans, kräver ingen handpenning och kan närsomhelst avbokas. Detta är endast en försäkran för eventuell slutförsäljning. Förhandsbokning görs genom beställning på hemsidan och välja fakturabetalning. Faktureringen sker först i samband med att varan lämnar vårt lager.
2.5 Beställningsvara, tillverkningsorder och kundanpassad produkt Vid order av beställningsvara, skapar Luxway betalningsinformation för handpenning i samband med beställningen. Betalningsinformation för slutbetalningen skickas därefter i samband men före leverans. Kontakta kundtjänst vid order av beställningsvara.
3. Leveranser
Vår samarbetspartner för leveranser inom Sverige är DHL. Alternativa speditörer förekommer. Vilket leverans sätt som är aktuellt för din vara är beroende på vikt och dess storlek.
3.1 Leverans till ombud Avser mindre paket under 20 kg Paketet levereras till närmaste utlämningsställe. Mottagaren behöver kunna uppvisa giltig legitimation. Du får ett leveransbesked via e-post när leveransen har påbörjats. Här finner du ett spårningsnummer så du följa din beställning hela vägen till ett ombud. Slutligen blir du aviserad via SMS när ditt/dina paket finns att hämta ut.
Ditt paket ligger normalt kvar hos ombudet i 7 dagar efter ankomst. Skulle du inte hämta ut ditt paket inom dessa dagar kommer paketet att gå i retur till oss. Vi kommer att debitera 200 kr för ”ej uthämtat paket”.
3.2 Hemleverans till kund Avser mellanstora paket över 20 kg Du får ett leveransbesked via e-post när leveransen har påbörjats. Här finner du ett spårningsnummer så du följa din leverans under frakten. Du får ett sms med en länk till DHL med vidare information och överenskommelse om leveranstid.
3.3 Direkt leverans till kund Avser större enheter på pall Innebär att varan levereras till närmaste färdbara väg för lastbil, så nära bostadshusets dörr eller vid lägenheter till husets ytterentré som möjligt. När leveransen har påbörjats skickas ett leveransbesked via e-post. Här finner du ett spårningsnummer för frakten. Före slutlig utleverans får du SMS avisering med förslag på leveranstid från speditören (DHL) denna tid måste godkännas för att leverans skall ske. Du kan justera leveranstiden upp till 4 dagar från första tidsförslaget, därefter kommer DHL fakturera lagerhyra som efterdebiteras dig.
Någon måste vara hemma och signera mottagandet av leveransen. Är ingen hemma och tar emot varan går leveransen åter till terminal. Kostnader för nytt utlämningsförsök, lagerkostnad för ej uthämtad vara samt eventuell retur av ej uthämtad vara kommer att debiteras dig som kund. Kostnaden för returfrakt motsvarar ursprunglig fraktkostnad, lagerhyra startar efter 4 dagar, retur sker automatisk efter 7 dagar. Kostnader debiteras från DHL baserat på deras tariff.
Vår samarbetspartner för leveranser inom Sverige är DHL. Alternativa speditörer förekommer. Vilket leverans sätt som är aktuellt för din vara är beroende på vikt och dess storlek.
3.4, Transportskada; Skada på varan vid leverans via
3.4.1 Utlämning vid ombud eller hemleverans Upptäcks skada på varan vid mottagandet hos ombud skall du reklamera detta direkt till personalen på service ombudet, skadan skall bestyrkas av denna personal.
Upptäcks skada först efter att du öppnat din försändelse skall skadan rapporteras till Luxway snarast och inom 5 arbetsdagar efter att varan utkvitterats. Skadan skall dokumentärs med bilder som bifogas till Luxway.
3.4.2 Direktleverans till kund Vid direktleverans till kund övergår risken för varan vid överlämnandet till kund. Du som kund har en skyldighet att kontrollera din leverans vid mottagandet. Vid synlig skada på emballage skall detta påpekas till chauffören. Reklamationen sker direkt genom en skriftlig notering på fysiskt fraktdokument om så finns. Sker signeringen i handterminal ber ni chauffören att registrera skadan i handterminalen. Dokumentera den skadade varan med foto.
Vid dold transportskada, skada som är relaterad till transporten men ej synlig vid den obligatoriska undersökningen av emballaget, skall skadan anmälas omedelbart när kund upptäcker den och senast efter 5 dagar. Har kund upptäckt en skada på varan och önskar få skadan åtgärdad får ingen montering av skadade delen ske.
3.4.3 Hämtar kund varan på speditörens terminal, Luxway lager eller butik Övergår transportansvaret till kund, vid upphämtning på speditörens terminal skall varan besiktigas på terminalen. Eventuell transportskada skall då anmälas direkt till personalen vid utlämningen av varan. Kunden ansvarar för eventuella skador under transporten från terminalen. Transportskador anmäls till Luxway senast inom 5 dagar.
4. Garanti och reklamation
4.1 Garanti och reklamationsrätt Varor från Luxway som köps av kunder som är konsumenter har 3 års reklamationsrätt och omfattas av 1 års garanti. Garantin gäller från varans ursprungliga inköpsdatum. Ditt köpebevis gäller som kvitto vid garanti och reklamationsärende. Varor från Luxway som köpts av kunder som är företag omfattas av 6 månaders garantin. Garantivillkor är gällande för ursprungskund, har kund införskaffat vara i andra hand föreligger ej längre garantiåtagandet från Luxway. Garantin omfattar material- och produktionsfel i alla komponenter för Luxway sortiment. Reservdelar har 6 månaders Garanti.
4.2 Följande är ej grund till reklamation Om produkten har förvarats felaktigt i väntan på monteringen eller monterats felaktigt. Om förändringar av varans ursprung eller dess funktion har skett. Glas som levererats i helt skick. ( fönster och dörrar) Om produkten har placerats i avvikande miljö. ( Beträffande uppvärmningstid och prestanda för yttre påverkan. (Inomhusmodeller som placerats utomhus eller annan för produkten avvikande miljö) Om produkten monteras på en plats där det råder brist på utrymme och att platsbrist gör att det inte är möjligt att följa monteringsanvisningarna för produkten. Om det i det avsedda utrymmet för monteringen är ett ojämnt eller lutande golv/underlag. Detta kan leda till springor mellan vägg till vägg eller mellan väggsidor och tak samt att dörr tar i tak eller golv del. Normalt slitage på en produkt
Handhavandefel: Produkter som använts på ett olämpligt eller felaktigt sätt, rengjorts med felaktig rengöringsmetod eller rengöringsprodukter. Då kund brustit i förebyggande åtgärder såsom underlåta ytbehandling av utsatta delar i produkten med detta behov.
Materialfel omfattas inte av: variationer i trämaterialet beträffande nyans, ådring samt mindre träsprickor, kvistar detta kan förekomma då trä är ett levande material. Även mycket små tryck märken på trät. Om dolt virke i regelverk inne i vägg , ovansidan av tak, eller liknade icke synlig plats efter montering är behäftade med sprickor eller kvistar. Avvikelser i panellinje kan förekomma vid sömmarna av vägg, bänk, innerlister, golv.
Vid skada på varan skall detta dokumenteras före montering.
4.3 Avhjälpande av reklamation Om varans fel omfattas av garantin eller reklamation skall garanti och reklamationsblankett fyllas i och sändas till Luxway. Utifrån respektive fall kommer Luxway besluta lämplig åtgärd. Byte av eventuell reservdel ombesörjs av kunden själv.Vid överenskommelse mellan kund och Luxway om retur av vara för genomgång, kontroll eller åtgärd, skall komplett produkt sändas i retur, om ej annan överenskommelse skett. Kund ansvarar för lättare felsökning av produkten i samråd med Luxway. Kund ansvarar även för bevisbördan att fel föreligger på produkten om produkten ej lätt kan sändas för kontroll. Det innebär att i samråd med Luxway utföra de kontroller vi uppmanar till för att bekräfta fel på varan. Kostnader för reparationer som inte godkänns av Luxway i förväg ersätts ej. Fortsätter kund med montering av skadad del på varan, ansvarar inte Luxway för merarbete som det kan innebära att byta ut eller åtgärda redan monterad del. Ej heller betalas ersättning ut till kund för att eventuellt nedmontera en vara för retur. Vid reklamation måste denna ske inom två månader från det att kund upptäckt felet, för att reklamationen skall ha har skett i tid.
4.4 Reklamationsblankett Vid garantiärende eller reklamation måste "garanti och reklamations blankett" sänds till info@luxway.se. Klicka här för att öppna garanti och reklamationsblanketten (blanketten fylls i digitalt, skrivs sedan ut och signeras) posta eller mejla in blanketten. Skickas med produkten om den skickas för kontroll.
5. Ångerrätten
Som kund har du 14 dagars ångerrätt (räknat från att du mottagit produkten) enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal.
Om du vill åberopa din ångerrätt ska du meddela oss detta före returen och fylla i vår Ångerblankett eller kontakta oss via mejl eller använd Konsumentverkets standardformulär.
Returnerar du en oanvänd produkt inom 14 dagar återbetalas hela beloppet för varan. Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kan avdrag på återbetalningen motsvarande produktens värdeminskning komma att göras.
Du som kund betalar själv för returen tillbaka. Beräkna att kostnad för returen kan vara på motsvarande eller högre nivå än ursprunglig kostanden för frakt som betalats i samband med köp. Returneras vara som ankommit på pall utan emballage och pall kommer kostanden att tydligt att överstig den ursprungliga fraktkostnaden. Det är då kundens ansvar att för egen del finna den exakta kostnaden för returen beroende på eget val av speditionsfirma.
Lägg produkten i dess originalförpackning. Det är viktigt att du förpackar produkten med ett yttre emballage så att originalförpackningen är skyddad, klistra aldrig returetiketten direkt på originalförpackningen. Bifoga en kopia på orderbekräftelsen eller liknande där ordernummer och kunduppgifter framgår. Saknas den informationen i paketet kan vi inte se att returen kommer från dig. Spara alltid kvitto och sändningsnummer som styrker returen tills dess att returen är mottagen av oss.
6. Återbetalning
Vid nyttjande av ångerrätten sker återbetalning så snart vi mottagit returen samt besiktigat varans beskaffenhet. Återbetalningen motsvarar varans värde. Avdrag på återbetalningen motsvarande produktens värdeminskning vid förändring av varans beskaffenhet kan komma att göras.Om avtal skett med retursedel från Luxway, debiteras denna returkostnad din återbetalning. Om du betalt för frakten från Luxway så kvarstår även denna när du nyttjar din ångerrätt.
7. Personuppgifter
Det är viktigt för oss att du som kund känner dig trygg när du handlar hos oss. Här kan du läsa hur vi hanterar och skyddar personuppgifter
Om du beställt åt en annan mottagare utan dennes vetskap kan vi komma att lämna ut ditt förnamn och efternamn för att mottagaren ska känna sig trygg i att hämta ut beställningen. För frågor kring innebörden av ovanstående eller tillvägagångssätt vid reklamationer, transportskador eller annat, kontakta via mejl eller telefon
Dina personuppgifter Detta är Luxway´s uppförandekoder/personuppgifts policyn om vad som gäller för behandling av de personuppgifter som Luxway AB, organisationsnummer 556717–0302 utför av personuppgifter i samband med att webbsidor, tjänster och applikationer används.Vi värnar om din integritet och det är viktigt att du tar del av informationen om hur vi behandlar dina personuppgifter.Om inget annat anges är Luxway AB personuppgiftsansvarig för personuppgifter som samlas in via de produkter och tjänster som omfattas av denna personuppgifts policy.När du surfar på våra webbsidor använder vi oss av cookies. Läs mer om detta i vår Cookie policy.Genom detta dokument och de olika avsnitten nedan får du information om anledningen till att vi behandlar dina personuppgifter, hur vi använder dina personuppgifter, hur det påverkar din integritet och om hur du tillvaratar dina rättigheter.
Personuppgifter Vi följer personuppgiftslagen (PUL). I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter enligt PUL i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du godkänner även vid köp eller beställning att vi använder din e-post eller mobilnummer i marknadsföringssyfte för våra erbjudanden. Du kan när som helst avregistrera dig ifrån dessa genom att följa instruktioner i utskicken eller höra av dig till vår kundtjänst. Du har enligt personuppgiftslagen rätt att få tillgång till den information som vi registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i sådana fall via e-post.
COOKIES Vi använder cookies för att identifiera besökare till vår webbplats. Syftet är att med hjälp av fakta om hur många besökare vi har, vad de sökte på i en sökmotor innan de kom in på webbplatsen o.s.v. förbättra webbplatsen och dess budskap. Som enskild användare är du alltid anonym. Genom att besöka denna hemsida godkänner du detta.
8. Övriga bestämmelser
8.1 Skadestånd Om Luxway är skyldig att utge skadestånd till kunden skall skadestånd endast avse skada som Luxway skäligen kunnat förutse vid tiden för leverans. Under inga omständigheter ska Luxway svara för försäljnings- och produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan indirekt skada. Företag eller privatpersoner som publicerar Bild, Video eller text av produkter från Luxway Nordic AB, tillfaller rätten att använda dessa bilder, video eller text i marknadsföringssyfte Luxway Nordic AB.
Luxway Nordic AB ansvarar för att dina personuppgifter behandlas i enighet med gällande lagstiftning. Luxway Nordic AB kommer på din begäran eller på eget initiativ att rätta, avidentifiera, radera eller komplettera uppgifter som upptäcks vara felaktiga, ofullständiga eller missvisande. Du som kund har rätt att begära tillgång till dina kunduppgifter. Det innebär att du har rätt att begära ett registerutdrag över den behandling som vi genomför avseende dina personuppgifter. Du har även rätt att få en kopia av de personuppgifter som behandlas. Du har rätt att erhålla ett registerutdrag från om vilka personuppgifter som finns registrerade om dig, ändamålen med behandlingen och till vilka mottagare uppgifterna har lämnats eller ska lämnas ut. Du som kund har rätt att invända mot personuppgifts behandling som utförs med stöd av intresseavvägning. Om du invänder dig mot sådan behandling kommer vi enbart att fortsätta behandlingen om det finns berättigade skäl till behandlingen som väger tyngre än dina intressen. Du har rätt att inge eventuella klagomål angående behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen.
|