ALLMÄNNA KÖP OCH LEVERANSVILLKOR
LUXWAY NORDIC AB
1 BetalningsalternativFakturaBetalning gör du via bank/kreditkort, direktbetalning, faktura eller delbetalning. Vi använder Svea Checkout för alla transaktioner med SSL och maximal säkerhet. Inga kostnader för fakturaavgift eller andra betalavgifter tillkommer i kassan när du använder Svea Checkout hos oss. För att kunna erbjuda dig Sveas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Svea, för att Svea ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Sveas egen dataskyddsinformation. Banköverföring Du kan välja att överföra din betalning direkt till Luxway på bankkonto. SEB Banken. Luxway Nordic AB
Swish betalningOm du önskar betala med swish gör du det på Swish nummer 1235399738. Kontrollera att köpesumman ej överstiger den kreditgräns du har angett för din swish.
Betalning i butikVi tar emot kortbetalning i butiken, du kan även betala med swish eller få varan på faktura. Vid avhämtning av förbeställd order eller vara som skall betalas med faktura eller delbetalning krävs uppvisande av beställarens legitimation. För din säkerhet tas kopia av legitimation vid utlämnande av förbetald beställning och faktura/delbetalning
LeasingOm du som företag önskar ingå ett leasingavtal, ta kontakt med oss för offert. Se 3. Kontaktuppgifter
Förbokning av vara som väntas ankomma Luxways lagerNär du beställer en lager vara som tillfällig är slutsåld men väntas åter in på lager betalar du ingen handpenning. Vid specialbeställning eller specialanpassad vara kan enskilda villkor avtalas. Du kan förboka din vara genom att utföra en beställning av varan. När du beställer en vara som ej finns på lager väljer du att betala med faktura eller delbetalning du får då en orderbekräftelse via mail. Du kan genom en förhandsbokning försäkra dig att du får din vara på nästkommande leverans. Luxway informerar på hemsidan när en produkt som är slutsåld planeras åter inkomma på lager. Har du förhandsbokat en vara och det är dags för utleverans av varan kommer ett mejl sändas till dig med mer specifik leveranstid som du bekräftar får vi ingen bekräftelse på mejlet kommer vi att ta kontakt via telefon. Den slutgiltiga dag och tid för leverans kommer från speditören via sms (ev. telefon eller brev) efter det att varan upphämtats från Luxways lager.
TillverkningsbeställningOm en vara ligger som "Tillverkningsbeställning" så produceras produkten per order och därför kan leveranstiden variera, leveranstiden som står på produktsidan är en målsättning men i vissa fall kan det ta längre tid beroende på antal order och produktionskapacitet på fabriken. Vid tillverkningsbeställning så gäller inte ångerrätten efter att varan har påbörjat produktion, då detta klassas som en kundanpassad produkt. Vid tillverkningsbeställning betalas en handpenning på 20% av produktens pris när beställningen läggs, detta faktureras separat.
|
2 TillämplighetKöp – och leveransvillkor Dessa köp- och leveransvillkor gäller för Luxway Nordic AB:s (i det följande ”Luxway”) försäljning av varor som är tillverkade eller i övrigt tillhandahållna av Luxway. Dessa allmänna villkor gäller när Kunden har handlat varor hos Luxway och genom att göra ett köp hos Luxway accepterar kunden att följa dessa allmänna villkor i dess helhet. Luxway äger rätten att utföra ändringar i allmänna köp-och leveransvillkor.
|
3 KontaktinformationLuxway Nordic AB med organisationsnummer. 556717-0302 Adress: Datavägen 43 A, 436 39 Askim Telefonnummer: 031-899080 E-post: info@luxway.se Hemsida www.luxway.se
|
4 Ditt köp hos LuxwayLuxway säljer de varor som framgår på vår hemsida www.luxway.se och de produkter som återfinns i butik. Godkänd betalning är din kvittens på ditt köp.
|
5 Pris5.1 PrisPris på varor framgår på hemsidan. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priset är exklusive frakt om inget annat anges. Totalpris för beställningen är det pris som anges i kassan vid beställning. Ingen fakturerings avgift tillkommer. Vid delbetalning se stycke 1. Betalningsalternativ Delbetalning för totalpris.
5.2 Pris för fraktFraktkostnad för respektive vara framgår på hemsidan.
|
6 Leverans6.1 LeveranstidLeverans sker normalt från Luxways lager inom två till sju dagar på lagerhållna produkter efter att orden är bekräftad. Om produkten inte finns i lager sker leverans snarast möjligt efter att varan åter inkommit till lager på Luxway eller det att Luxway ombesörjer direktleverans från fabrik till kund. Reservation för fördröjd leveranstid kan förekomma i de fall då kund är boende på udda ort där speditör mindre frekvent.
6.2 Leveranssätt och övriga upplysningar om leveransKund kan hämta varan/ varorna på något av Luxways lager vilka är belägna i Göteborg samt Båstad. Tag kontakt med Luxway för att boka upphämtningen eller för information om aktuell lager plats för önskad vara. Se 3. Kontaktuppgifter Kund kan få varan /varorna levererade. Leverans sker med hjälp av speditionsfirma. I de fall då leverans är beställd av kunden, ombesörjer Luxway transporten av varan/varorna och ansvarar för denna/dessa. Luxway använder DHL som speditör. Vid special leveranser kan annan speditör vara aktuell. Beroende på varan/varornas storleken sker leverans, -direkt till kund eller till - utlämning hos paketombud. Produkter som levereras hem till kund, levereras med emballage, för basturum och stora produkter så innebär detta att det levereras på en specialkonstruerad pall för ändamålet. Speditionsfirman tar inte med emballage efter leverans. Vid leverans direkt till kund sker denna till närmast färdbara väg för den aktuella leveransadressen. Önskas utvidgad leveranstjänst med inbärning/uppbärning av varan/varorna tillkommer extra kostnader, för bokning kontakta Luxway se 3. Kontaktuppgifter. Vid leverans för utlämning av paketombud sker denna till närmaste ombud för den aktuella leveransadressen. Vid högsäsongs variationer för paket leveranser kan utlämning ske hos närmaste ombud som har utrymme för att ta emot och lämna ut varan. Vid flertalet närliggande utlämningsställen och kund önskar hämta varan på ett specifikt utlämningsställe skall detta informeras på beställningen, i meddelandefältet. Luxway reservera sig för utrymmesmässiga förutsättningar hos det valda ombudet, kan leda till avvikande utlämningsställe.
6.3 Leverans direkt till kundVid leverans hem till kund av speditionsfirman måste kund vara medveten om följande omständigheter:
6.4 Leverans för utlämning hos paketombudDHL leverera varan till närmaste utlämnings enheten för DHL Service Point
|
7 Reklamation & garanti7.1 Reklamation och garantiVaror från Luxway som köps av kunder som är konsumenter har 3 års reklamationsrätt och omfattas av 1 års garanti. Garantin gäller från varans ursprungliga inköpsdatum. Ditt köpebevis gäller som kvitto vid garanti och reklamationsärende. Varor från Luxway som köpts av kunder som är företag omfattas av 6 månaders garantin. Garantivillkor är gällande för ursprungskund, har kund införskaffat vara i andra hand föreligger ej längre garantiåtagandet från Luxway.
7.2 Garanti och reklamation omfattarGarantin omfattar följande Vad omfattas inte av garantin:
Om varans fel omfattas av garantin kommer Luxway att åtgärda den defekta delen eller sända reservdel för utbyte, vi reserverar oss också rättigheten att häva köpet. Byte av eventuell reservdel ombesörjs av kunden själv efter mottagandet av reservdel. Vid överenskommelse mellan kund och Luxway om retur av vara för genomgång, kontroll eller åtgärd, skall komplett produkt sändas i retur, om ej annan överenskommelse skett, för att möjliggöra åtgärd av varan. Reparationer som inte godkänns av Luxway ersätts ej. Är varan levererad i byggsats och kund önskar nyttja garanti för en del/detalj av byggsatsen ska inte fortsatt montering av varan ske före insänd reklamationsblankett samt att Luxway återkommit till kunden i ärendet. Fortsätter kund med montering av del/detalj som kund önskar nyttja garantin för utan kontakt med Luxway, ansvarar inte Luxway för merarbete/extrakostnader som det kan innebära att byta ut eller åtgärda redan monterad del. Utbytta delar tillfaller Luxway. Vid reklamation måste denna ske inom två månader från det att kund upptäckt felet, för att reklamationen skall ha ha skett i tid. Kund måste kunna framställa underlag att felet funnits ursprungligen, från början, på produkten. Reservdelar har en garanti på 6 månader.
7.3 Övriga ärendenGäller det skada relaterade till transporten av varan/varorna gäller åtaganden enligt, Punkt 6 leverans 6.2. alt. 6.3, för att transportförsäkringen skall gälla måste synliga skador ha anmälts på fraktdokument vid mottagande av varan/varorna. Skada skall därefter anmälas till DHL på tel: 0771-345345 varvid ett ärendenummer skall av speditören tilldelas kund. Vi rekommenderar att skada på ytteremballage dokumenteras om möjligt med fotografering. Föreligger ytterligare skada efter avlägsnandet av emballage relaterat till transporten skall detta informeras till speditören. Vid garantiärende eller reklamation måste "garanti och reklamations blankett" vara ifylld och sänds till info@luxway.se. Klicka här för att öppna garanti och reklamationsblanketten (blanketten fylls i digitalt, skrivs sedan ut och signeras). I de fall kund saknar mejl, skall blankett sändas via post se punkt 3. Kontaktuppgifter
|
8 Ångerrätt8.1 Du kan nyttja ångerrätt enligt följandeOm du vill ångra ditt köp skall detta ske skriftligen på Luxway ångerblanklett, se länk nedan. Ångerrätten omfattar de av våra kunder som köpt varan på distans (nätet eller telefon) och utanför vår butikslokal. Ångerrätten är 14 dagar från dagen efter att du tagit emot varan. När du skriftligen ångrat ditt köp skall varan returneras inom 14 dagar till Luxway på överenskommen returadress. Återbetalning sker snarast och senast 14 dagar efter att varan har returnerats samt att Luxway besiktigat varan efter returtransport.
8.2 Villkor för ångerrättenDu som kund är ansvarig för returfrakten. Det innebär att du som kund står för fraktkostnaderna för returfrakten. Du ansvarar för ev. transportskador samt risken att varorna kommer bort under returfrakten. Vid nyttjande av ångerrätten skall varorna vara; - I oförändrat skick vilket innebär att de ej skall vara använda förstörda eller skadade - Förpackade i originalförpackning (vi rekommenderar vid retur av hela basturum att varan står på pall, för säker returfrakt).
8.3 Varor där ångerrätten inte gällerHygienprodukt i bruten förpackning såsom kompletta bastu-basturum, infra-madrasser, - dynor och -kroppsvärmare. Ångerrätten gäller ej för kundanpassade produkter, alltså vara som tillverkats efter kundens anvisningar, samt ej i de fall som kund är företag.
8.4 Ersättning för värdeminskningLuxway har rätt att kräva ersättning för värdeminskning om varan minskat i värde med anledning av något som beror på kundens hantering av varan. Önskar du att nyttja din ångerrätt så ska "Ångerblankett" vara ifylld och sänds till info@luxway.se. Klicka här för att öppna Ångerblanketten (blanketten fylls i digitalt, skrivs sedan ut och signeras). I de fall kund saknar mejl, skall blankett sändas via post se punkt 3. Kontaktuppgifter
|
9 Befrielsegrunder9.1 Följande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunderom de hindrar avtalets fullgörande och part skall ej vara skyldig att vidtaga åtgärder för att undvika eller övervinna följderna härav. Befrielsegrundande omständigheter definierade som strejk, uppror eller upplopp, export eller import restriktioner, knapphet på transportmedel , arbetskonflikt, inskränkningar ifråga om drivkraft, eldsvåda, fel i eller försening av leveranser från underleverantörer, samt varje annan omständighet varöver part ej kunna råda; allt under förutsättning att part inte kunde råda över sådan omständighet, samt att omständighetens inverkan på avtalets fullgörande inta kunde förutses vid avtalets ingående. |
10 Personuppgifter (GDPR)10.1 AllmäntVi sparar kundens personuppgifter som registreras vid köp, för att kunna söka upp kundkvitton för garantiärenden och att underlätta för eventuell framtida reservdelsbeställning, i enighet Dataskyddsförordningen (GDPR). Kunduppgifterna samlas in och sparas av Luxway Nordic och överlåts inte till någon tredje part. Kunduppgifterna är säkrade i vårt interna försäljningssystem. Om kunden ändå önskar att vi inte sparar dennes kundinformation så kontaktas Luxway Nordic, så tar vi bort alla sparade uppgifter i från vårt system. Kunden kan när som helst också begära rättelse av felaktiga uppgifter.
10.2 PersonuppgiftsansvarLuxway Nordic AB är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter som kund eller besökare till vår webbsida och ansvarar för att sådan behandling sker i enlighet med tillämplig lagstiftning.
10.3 När behandlar vi dina uppgifterLuxway Nordic samlar in och behandlar personuppgifter när du ingår ett köpeavtal med oss. För att ingå ett köpeavtal med oss så krävs det att vi samlar in vissa personuppgifter ifrån dig som kund för att gå vidare med köpet.
10.4 Vilka personuppgifterPersonuppgifterna som vi samlar in och behandlar vid ingått köpeavtal är:
Samt tidigare köp, service och garantiärenden.
10.5 Bild/VideomaterialFöretag eller privatpersoner som publicerar Bild, Video eller text av produkter från Luxway Nordic AB, tillfaller rätten att använda dessa bilder, video eller text i marknadsföringssyfte Luxway Nordic AB. 10.6 Dina rättigheterLuxway Nordic AB ansvarar för att dina personuppgifter behandlas i enighet med gällande lagstiftning. Luxway Nordic AB kommer på din begäran eller på eget initiativ att rätta, avidentifiera, radera eller komplettera uppgifter som upptäcks vara felaktiga, ofullständiga eller missvisande. Du som kund har rätt att begära tillgång till dina kunduppgifter. Det innebär att du har rätt att begära ett registerutdrag över den behandling som vi genomför avseende dina personuppgifter. Du har även rätt att få en kopia av de personuppgifter som behandlas. Du har rätt att erhålla ett registerutdrag från om vilka personuppgifter som finns registrerade om dig, ändamålen med behandlingen och till vilka mottagare uppgifterna har lämnats eller ska lämnas ut. Du som kund har rätt att invända mot personuppgiftsbehandling som utförs med stöd av intresseavvägning. Om du invänder dig mot sådan behandling kommer vi enbart att fortsätta behandlingen om det finns berättigade skäl till behandlingen som väger tyngre än dina intressen. Du har rätt att inge eventuella klagomål angående behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen.
|
11 Övriga bestämmelser11.1 Rätt att innehålla leveransOm kunden blir försatt i konkurs, inleder ackordsförhandling, inställer sina betalningar eller är på sådant obestånd att betalning ej kan erläggas, äger Luxway rätt att innehålla leverans till dess att betryggande säkerhet ställs. Luxway äger häva avtalet, helt eller delvis, om kunden ej ställer sådan säkerhet.
11.2 SkadeståndOm Luxway är skyldig att utge skadestånd till kunden skall skadestånd endast avse skada som Luxway skäligen kunnat förutse vid tiden för leverans. Under inga omständigheter ska Luxway svara för försäljnings- och produktionsbortfall , utebliven vinst eller annan indirekt skada.
11.3 Jämkning eller ogiltiga villkorOm någon eller några villkor i dessa allmänna köp-och leveransvillkor skulle jämkas eller eljest befinnas vara ogiltiga, skall övriga villkor i köp- och leverans villkoren fortfarande gälla oförändrade.
11.4 KundansvarAnsvar att utrymmesmässiga möjligheter finnes, åligger kunden. I de fall varan/varorna kommer i byggsats är kund ansvarig för att logistiken inomhus är genomförbar samt att det finns utrymmesmässiga möjligheter för montering och placering av varan på aktuell plats. Kunden ansvarar för att kontrollera att alla delar är med i leveransen, om det saknas någon del så måste detta rapporteras till Luxway rimlig tid.
11.5 FelexpedieradOm varan är felexpedierad tar Luxway alla kostnader för byte av vara.
11.6 Avvikelser och variationerVariationer i trämaterialet beträffande nyans, ådring samt mindre träsprickor kan förekomma då trä är ett levande material. Vi kan ej garantera att den faktiska varan kommer att ha exakt den färgton som varan uppfattas på Er datorn. Dessa variationer är ej grund för reklamation. Vi reserverar oss för ev. Tryckfel samt felskrivningar på hemsidan, manualer och trycksaker. |
Luxway Nordic AB. Bastuspecialisten